Typografie in Gent

Belettering

Belettering is een reclamevorm die wordt toegepast door het plakken van vinyl op verschillende ondergronden. De meest voorkomende toepassingen van belettering zijn die van autobelettering (voertuigbelettering) of winkelbelettering. Belettering kan een permanente reclame-uiting zijn, maar kan ook voor tijdelijke aanbiedingen of acties aangebracht worden op ramen van winkels of kantoorpanden.

Belettering werd vroeger gedaan door schilders. Tegenwoordig is het voorbereidende werk vooral in handen van een grafisch vormgever.

Belettering op uw gevel of op uw bedrijfswagen is nog steeds een hele effectieve manier van reclame maken. Hoeveel mensen lopen er langs uw winkel? Hoeveel weggebruikers en voorbijgangers zien uw bedrijfsauto rijden? Het is een gemiste kans als u deze mensen niet vertelt wie u bent en wat u doet.

ARUniversiteit GentHuis Zwaluw HomeHavana Club

Logo's

Elk bedrijf heeft een logo, zonder logo heb je niet snel een herkenningspunt als bedrijf of organisatie. Een logo kan een grafisch symbool zijn of een bestaan uit een tekst die op een bepaalde manier is opgemaakt. Een combinatie van zo’n symbool en tekst is ook mogelijk.

Als een logo alleen uit een tekst bestaat die op een bepaald manier is opgemaakt noemen we dat een woordmerk. We noemen een logo een beeldmerk als het bestaat uit een embleem, afbeelding, letter, merk, zegel, monogram of mascotte. Een beeldmerk is dus makkelijker te herkennen als je er snel overheen kijkt en blijft langer hangen. Een beeldmerk en een woordmerk kan je ook combineren.

Het logo heeft een bepaald karakter die je maakt door je kleurgebruik, witruimtes, vormen en typografische keuzes. Het beeldmerk moet vaak het woordmerk versterken en kan dus ook overeenkomen. Bijvoorbeeld het merk Apple heeft als beeldmerk een appel. Echter hoeft dit niet altijd.

Een beeldmerk kan bestaan uit embleem, afbeedling, letter, merk, zegel, monogram of mascotte.

Typografie

Typografie omvat alle aspecten die horen bij het opmaken van teksten. Hieronder vallen onder andere de keuze van lettertypen, regelafstand en witruimte.

De keuze van deze voorgenoemde aspecten kunnen van invloed zijn bij het bereiken van en het zetten van de juiste toon voor een bepaalde doelgroep. Het kiezen van een lettertype is meestal het begin bij het opmaken van teksten.

Zo zal een wetenschappelijk tijdschrift vaak een ander en meer zakelijk lettertype hanteren dan een commerciële advertentie. Daarnaast is het medium waar voor geschreven wordt belangrijk voor de bepaling van de typografie. Zo is een schreeflettertype vooral geschikt voor gedrukte media zoals kranten en boeken maar leest een schreefloos lettertype juist beter op een computerscherm. De persoon die zich buigt over de vormgeving van teksten heet een typograaf.