Typografie in Gent

Etalage

Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel, dat van buitenaf zichtbaar is en ook is bedoeld voor de voorbijganger die zich (nog) buiten de winkel bevindt. Etaleren betekent “uitstallen, tentoonstellen”, en de etalage heeft ook de functie te laten zien wat de aard is van de winkel: welke goederen worden er verkocht, gericht op de doelgroep waarop de onderneming zich richt. De etalage attendeert de beoogde klant op het assortiment.

Is de doelgroep bijvoorbeeld de kapitaalkrachtige koper, dan zullen betrekkelijk dure en/of luxe artikelen worden tentoongesteld. Daarmee wordt de minder veeleisende koper afgeschrikt, maar die behoort dan ook niet tot de doelgroep. Omgekeerd zal een winkel die zich op een breder of zeer prijsbewust publiek richt, ertegen waken dat publiek af te schrikken door het uitstallen van artikelen voor een exclusieve markt.

De attenderende functie is basaal: als klanten niet weten wat een winkel biedt, kan de leverancier moeilijk verwachten dat bezoekers, behalve de nieuwsgierigen, over zijn drempel stappen.

(www.wikipedia.org)

Typografie

Typografie omvat alle aspecten die horen bij het opmaken van teksten. Hieronder vallen onder andere de keuze van lettertypen, regelafstand en witruimte. De keuze van deze voorgenoemde aspecten kunnen van invloed zijn bij het bereiken van en het zetten van de juiste toon voor een bepaalde doelgroep. Het kiezen van een lettertype is meestal het begin bij het opmaken van teksten.

Zo zal een wetenschappelijk tijdschrift vaak een ander en meer zakelijk lettertype hanteren dan een commercïle advertentie. Daarnaast is het medium waar voor geschreven wordt belangrijk voor de bepaling van de typografie. Zo is een schreeflettertype vooral geschikt voor gedrukte media zoals kranten en boeken maar leest een schreefloos lettertype juist beter op een computerscherm. De persoon die zich buigt over de vormgeving van teksten heet een typograaf.

(www.ensie.nl)

Belettering

Belettering is een reclamevorm die wordt toegepast door het plakken van vinyl op verschillende ondergronden. De meest voorkomende toepassingen van belettering zijn die van autobelettering (voertuigbelettering) of winkelbelettering. Belettering kan een permanente reclame-uiting zijn, maar kan ook voor tijdelijke aanbiedingen of acties aangebracht worden op ramen van winkels of kantoorpanden.

Belettering werd vroeger gedaan door schilders. Tegenwoordig is het voorbereidende werk vooral in handen van een grafisch vormgever. Belettering op uw gevel of op uw bedrijfswagen is nog steeds een hele effectieve manier van reclame maken. Hoeveel mensen lopen er langs uw winkel? Hoeveel weggebruikers en voorbijgangers zien uw bedrijfsauto rijden? Het is een gemiste kans als u deze mensen niet vertelt wie u bent en wat u doet.

(www.1bureau.nl)