Foto van de letter K Foto van letters Foto van een Japanse letters Foto van twee B's

Typografie

Typografie omvat alle aspecten die horen bij het opmaken van teksten. Hieronder vallen onder andere de keuze van lettertypen, regelafstand en witruimte. De keuze van deze voorgenoemde aspecten kunnen van invloed zijn bij het bereiken van en het zetten van de juiste toon voor een bepaalde doelgroep. Het kiezen van een lettertype is meestal het begin bij het opmaken van teksten.

Zo zal een wetenschappelijk tijdschrift vaak een ander en meer zakelijk lettertype hanteren dan een commerciële advertentie. Daarnaast is het medium waar voor geschreven wordt belangrijk voor de bepaling van de typografie. Zo is een schreeflettertype vooral geschikt voor gedrukte media zoals kranten en boeken maar leest een schreefloos lettertype juist beter op een computerscherm. De persoon die zich buigt over de vormgeving van teksten heet een typograaf.

Ensie.nl

Etalage

Etalage van Sjokolat

Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel, dat van buitenaf zichtbaar is en ook is bedoeld voor de voorbijganger die zich (nog) buiten de winkel bevindt. Etaleren betekent “uitstallen, tentoonstellen”, en de etalage heeft ook de functie te laten zien wat de aard is van de winkel: welke goederen worden er verkocht, gericht op de doelgroep waarop de onderneming zich richt. De etalage attendeert de beoogde klant op het assortiment. Is de doelgroep bijvoorbeeld de kapitaalkrachtige koper, dan zullen betrekkelijk dure en/of luxe artikelen worden tentoongesteld. Daarmee wordt de minder veeleisende koper afgeschrikt, maar die behoort dan ook niet tot de doelgroep. Omgekeerd zal een winkel die zich op een breder of zeer prijsbewust publiek richt, ertegen waken dat publiek af te schrikken door het uitstallen van artikelen voor een exclusieve markt. De attenderende functie is basaal: als klanten niet weten wat een winkel biedt, kan de leverancier moeilijk verwachten dat bezoekers, behalve de nieuwsgierigen, over zijn drempel stappen.

Wikipedia.org